Субота, 18.05.2024, 14:40
Вітаю Вас Гість | RSS

Консультативно-тренінговий центр "Педагог"

Форма входу
Категорії розділу
Пошук

Каталог статей

Головна » Статті » новини

Дорожні нотатки

 

Педагогічні дорожні нотатки

Я хочу подякувати редакції журналу «Зарубіжна література в школах України» за інформаційну підтримку роботи консультативно-тренінгового центру «Педагог», проведення навчальних тренінгів «Сучасні підходи до організації уроку літератури». Маючи можливості зустрічатися з колективами вчителів світової літератури з різних куточків України, я з великим задоволенням розпочинаю свої педагогічні дорожні нотатки, в яких інформуватиму читачів журналу про проведені тренінги та розповідатиму про те, чим живуть, як працюють, чого прагнуть сучасні вчителі-словесники України.   

На моє переконання, немає у шкільному розкладі предмета, який би вимагав такої відповідальної праці вчителя, як література. Це тому, що урок літератури унікальний і вимагає особливого підходу до його підготовки і проведення. Примусити учня вивчити математичну формулу і навчити використовувати її можна звичайними традиційними методами, але як змусити його прочитати книгу та ще й захопитися нею в наш час тотального збайдужіння до читання? Відповідь одна: «змушувати» важко, майже неможливо, потрібно «надихати».  А для цього робота вчителя літератури має бути натхненною, творчою.

 Працюючи два десятиліття у школі, я постійно перебувала у педагогічному пошуці: як зробити свій урок улюбленим для дітей, як навчити їх цінувати книгу? Для цього вивчала і «приміряла» до уроку літератури різні нові технології, методики, підходи. Що спрацює? Що виявиться найбільш дієвим? Зі своїми знахідками завжди хотілося поділитися з колегами. Так один за одним виходили посібники для вчителів, з’являлися численні публікації у фахових виданнях.

Сьогодні, маючи великий практичний  досвід використання різноманітних технологій на уроках світової літератури, хочеться бути максимально корисною для вчителів-словесників України. Тренінгові заняття, які я пропоную колегам, допоможуть їм відійти від традиційного навчання, зробити урок літератури сучасним, а головне – цікавим для учнів. На своїх заняттях я пропоную вчителям розглянути можливості багатьох нових технологій у викладанні літератури. Це – технології розвитку критичного мислення, проблемного навчання, ігрові, проектні технології тощо.

Своє перше тренінгове заняття у цьому навчальному році я провела для вчителів світової літератури Золотоніщини (Черкаська область). Тема заняття «Застосування технології «Intel®Навчання для майбутнього» на уроці літератури».  Інтелівська технологія достатньо поширена в Україні, багато вчителів-філологів пройшли навчання за цією технологією, проте, судячи із відсутності журнальних публікацій, вона не знайшла широкого застосування у практиці вчителів. На мій погляд, це тому, що вчителі зосередилися на технічному аспекті технології і у кращому разі залучають дітей до роботи з комп’ютерними програмами «Рublisher» та «Power point». Проте урок з демонстрацією учнівської презентації – це, звичайно, не урок за технологією «Intel®Навчання для майбутнього».

На жаль, поза увагою, як правило, залишається педагогічна складова цієї технології, а саме її використання органічно підходить до викладання літератури. Такого висновку дійшли і учасники тренінгу – члени методичного об’єднання вчителів світової літератури Золотоніського району Черкаської області, «програвши» від початку до кінця урок «Знак і слід Омара Хайяма у сучасному світі», побудований за педагогічною інтелівською технологією.   

Заняття проходило у надзвичайно позитивній творчій атмосфері, всі вчителі були зацікавлені навчанням, налаштовані на серйозну працю. Мене вразила їхня згуртованість, працьовитість, відкритість до нових знань. Про творчих і натхненних учителів Золотоніщини моя перша розповідь. Тож, знайомтесь:

Методичне об’єднання вчителів світової літератури

Золотоніського району  Черкаської області

Мене зовсім не здивувало, що перше у цьому навчальному році запрошення провести тренінгове заняття я отримала саме від методичного об'єднання вчителів світової літератури Золотоніського району Черкаської області. Багато років я знаю і дуже поважаю керівника цього методичного об'єднання – Андрія Юрійовича Логінова – методиста районного відділу освіти, вчителя світової літератури Вознесенської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів Золотоніського району Черкаської області. Андрій Юрійович відомий в Україні вчитель і методист. Його знають перш за все як переможця і лауреата багатьох професійних конкурсів,  автора численних публікацій у фахових виданнях. Кожна друкована робота Андрія Юрійовича – це результат багаторічної напруженої праці, педагогічних пошуків, роздумів та спостережень. За сумлінну працю А.Ю.Логінов нагороджений знаками «Відмінник освіти України» та «Василь Сухомлинський».

Високий професіоналізм, фахова активність, відповідальне ставлення до своєї праці – це ті риси, які не лише дозволили А.Ю.Логінову успішно реалізуватися в професії, але забезпечують високу результативність робoти очолюваного ним методичного об'єднання вчителів світової літератури та російської мови Золотоніського району. Без сумніву, це один із найбільш творчих, активних, відкритих до інновацій колектив учителів-словесників у Черкаській області, досвід роботи якого потрібно вивчати і пропагувати в Україні. Ось лише декілька штрихів до його портрету.

 Робота методичного об’єднання чітко спланована на рік за місячниками. Кожний місячник проходить під своїм девізом, а до його організації і проведення залучаються різні творчі групи вчителів, призначаються відповідальні. Наприклад, центральна подія жовтня 2010 року – заходи, присвячені 100-річчю з дня смерті Л.М. Толстого, тому девізом жовтня обрано вислів письменника «Щоб повірити в безсмертя, потрібно жити безсмертним життям тут». Девізом листопада стали слова з повчання Володимира Мономаха «Будь завтра кращим, ніж ти є сьогодні». Відповідальні старші вчителі С.М. Безрукова та Н.П. Пампушко головну діяльність зосередять на впровадженні ефективних методичних засобів та технологій навчання, виховання й самовдосконалення обдарованих учнів.

Цікавим є досвід організації різноманітних, а головне – ефективних, методичних форм роботи. Уже декілька років при методичному об’єднанні успішно працює «Школа нових знань з методики викладання світової літератури». Діяльність Школи спланована за такими напрямками: опрацювання нових наукових досліджень у царині методики викладання світової літератури, вивчення досвіду роботи відомих учителів України, апробація нових підручників та ППЗ, створення авторських програм факультативних курсів.

 У минулому навчальному році серія занять Школи була присвячена ознайомленню з досвідом роботи відомого в Україні вчителя світової літератури загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів № 26 м. Кіровограда Ольги Олександрівни Гузь «Використання навчального діалогу в мистецтві інтерпретації та аналізу художнього тексту». Учасники школи не обмежилися лише теоретичним ознайомленням з методичними напрацюваннями  вчителя-новатора. Вони організували зустріч з Ольгою Олександрівною, яка провела для них майстер-клас у формі практичного заняття з учнями 11 класу Кропивнянської спеціалізованої школи на тему «Відображення в творі «Орфей. Еврідіка. Гермес» провідних мотивів лірики Рільке».

Такі зустрічі не лише сприяють фаховому удосконаленню вчителів, але й надихають на творчу натхненну працю. Тому доброю традицією в роботі методичного об’єднання стало проведення навчальних тренінгів, семінарів, майстер-класів, круглих столів за участю науковців, методистів, педагогів-новаторів: Ж.В.Клименко – доктора педагогічних наук, професора національного педагогічного університету імені М. Драгоманова, В.А. Юрчак – методиста лабораторії гуманітарних дисциплін ЧОІПОПП, учителів-методистів: О.О.Гузь, Л.М.Малигіної, І.А.Хроменко, Г.Л.Сизько.

Своїми напрацюваннями та педагогічними знахідками на засіданнях методичного об’єднання, на практичних семінарах, відкритих уроках діляться кращі вчителі району: А.Ю.Логінов, С.М.Безрукова, Л.М.Рябчун, Н.П.Пампушко, Л.М.Головка, Л.Г.Коломієць, В.В.Шепель, О.М. Савісько, Т.О.Голубка, Н.В. Мартинюк, Н. І. Орищенко та інші.

У минулому навчальному році плідною була робота вчителів над створенням авторських програм факультативних курсів. Програми «Американська література малого жанру (ХХ століття) та «Література США», які  підготували А.Ю.Логінов та Л.М.Головка, подані на схвалення в МОН України.

Велика увага приділяється розвитку творчого потенціалу вчителів та учнів району. Багато років при районному методкабінеті і районній дитячій та юнацькій бібліотеці діє літературна студія «Слово» (керівники А.Ю.Логінов та Н.І.Рубан). Із творчо обдарованими дітьми проводять заняття вчителі, письменники рідного краю, науковці і краєзнавці, керівники зразкових літературних студій «Пролісок» (В.Г.Кобзаренко) та «Вікторія» (Л.В.Заболотня).

Цікавим є досвід роботи вчительського клубу викладачів світової літератури «Натхнення», яким керують творчі досвідчені вчителі району: Погоріла О.В., Безрукова С.М., Саранча Т.Є., Шепель В.В., ГончаренкоТ.І. Клубна робота – це гарна можливість не лише реалізувати свій творчий потенціал, але й постійно залучати до творчої роботи школярів. Члени вчительського клубу багато подорожують літературними місцями України, відвідують музеї та театри, влаштовують літературні свята, проводять творчі зустрічі з письменниками Черкащини.

  У минулому навчальному році під час весняних канікул у загальноосвітньому закладі с. Новодмитрівка зібралися члени клубу «Натхнення» разом з учнями, щоб вшанувати видатного письменника Миколу Гоголя. На творчому засіданні, яке проходило під гаслом «Наш Гоголь» звучали вірші, уривки з прозових та драматичних творів, учні разом з учителями «подорожували» станціями «Біографічна», «Краєзнавча», «Цитатна», «Мистецька», «Речі персонажів», «Герої художніх творів», «Літературознавча». Можна було відвідати виставку ілюстрацій до Гоголевих творів, ознайомитися з науковими роботами гоголезнавця, професора, доктора філологічних наук навчально-наукового інституту іноземних мов Черкаського національного університету імені Богдана Хмельницького Олександра Семеновича Киченка, потрапити на бал літературних героїв, посмакувати галушками, солодощами, макаронами, сиром, равіолі, що частенько були на сніданок письменнику в Петербурзі та Італії.

  «Жива», творча, цілеспрямована  робота методичного об’єднання у тісній співпраці з районним методичним кабінетом (завідуюча Пономарьова О.І) приносить учителям професійне задоволення, сприяє підвищенню їхньої фахової майстерності, забезпечує високу результативність праці.

Ось лише деякі із найбільш вагомих здобутків учителів світової літератури та їхніх учнів Золотоніщини.

27 учителів  за сумлінну і творчу працю відзначено грамотами і подяками районної ради, районної державної адміністрації відділу освіти, Головного управління освіти і науки Черкаської облдержадміністрації. 22 учителя стали переможцями, дипломантами, лауреатами районної виставки передових педагогічних технологій «Освіта Золотоніщини», 10 – обласної виставки «Освіта Черкащини».

15 призерів обласного етапу конкурсу-захисту учнівських науково-дослідницьких робіт МАН України підготував А.Ю. Логінов. Учні досліджували творчість О. Пушкіна, М. Бажова, В. Сарояна, М. Фролової, В. Теккерея.

145 вихованців учителів світової літератури району стали переможцями і призерами Всеукраїнських конкурсів: «Вірю в майбутнє України», «Об’єднаймося ж, брати мої!», «Інтелектуал ХХІ століття», «Шевченко в моєму серці», «Свою Україну любіть» та районних творчих конкурсів:  «Літературний жовтень», «Золотий ключик», «Чарівний вінок Золотоніщини».

Досвідом своєї роботи на сторінках фахових видань «Зарубіжна література в школах України», «Позакласний час», «Сільська школа», «Педагогічний вісник», «Всесвітня література та культура» постійно діляться вчителі: А.Ю. Логінов, Л.М. Головка, Л.Г. Коломієць, Н.П. Пампушко, В.Г. Кобзаренко, Л.М. Рябчун, Н.І. Орищенко.

Учителі Золотоніщини є давніми друзями журналу «Зарубіжна література в школах України». Саме на сторінках цього часопису педагоги знаходять найбільше потрібної навчальної та методичної інформації, яку використовують під час підготовки до уроків, позакласних заходів, для методичної роботи, у процесі самоосвіти. Вони щиро дякують редакції журналу за підтримку педагогів та їхніх творчих учнів. Одними із перших учителі Золотоніщини презентували досвід своєї роботи у новій рубриці «Атестація вчителя: шлях до майстерності», надіслали учнівські творчі роботи на оголошений журналом Всеукраїнський конкурс «Пурпурові вітрила».

Закінчити свою розповідь про вчителів світової літератури Золотоніського району Черкаської області я хочу описом однієї традиції, яка якнайкраще характеризує роботу творчого натхненного учительського колективу. Щорічно в кінці навчального року на засіданні м/о підводиться підсумок роботи і називаються кращі вчителі, чия праця відзначається перехідними кубками «За педагогічну фахову майстерність» та «Ангел натхнення і творчості». У різні роки володарами кубків ставали талановиті і працьовиті вчителі: Коломієць Л.Г., Орищенко Н.І.,  Безрукова С.М.,  Пампушко Н.П., Погоріла О.В., РябчунЛ.М.

Для мене стало абсолютно несподіваним рішення методичного об’єднання вчителів світової літератури Золотоніщини відзначити і мій внесок у розвиток предмету «світова література» кубком «Ангел натхнення і творчості». Отриманий із рук керівника методичного об’єднання А.Ю.Логінова «ангел» як символ професійного визнання завжди нагадуватиме мені про чудову зустріч з працьовитим і талановитим учительським колективом, надихатиме на творчу працю та нові звершення.

Ірина Хроменко, тренер консультативно-тренінгового центру «Педагог», м.Сміла, Черкаська область.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Категорія: новини | Додав: Alla_Zabarna (20.11.2010)
Переглядів: 1748 | Рейтинг: 5.0/1
Всього коментарів: 0
Ім`я *:
Email *:
Код *:
Наше опитування
Які заходи (методи, форми) методичн. роботи найбільше всього сприяють підвищенню Вашої майстерності?

Всього відповідей: 23
Статистика

Онлайн всього: 1
Гостей: 1
Користувачів: 0

Copyright MyCorp © 2024
Конструктор сайтів - uCoz